Autodiagnostyka układu wtryskowego Bosch

Praktycznie każdy samochód z komputerowo sterowanym wtryskiem paliwa posiada pamięć błędów tego sterownika. W poniższym artykule podpowiadamy jak odczytać te błędy, i co oznaczają kolejne kody.

Artykuł bazuje na silniku 1.4i (1360ccm, typ silnika: TU3M Z/Y) z wtryskiem Bosch Monotronic

Artykuł ma za zadanie zapoznać Ciebie ze sposobem przeprowadzenia diagnostyki stanu silnika bez straty kasy :) Opis dotyczy silników z układem wtrysku Bosch'a, benzynowych bo taki mam.

1. Co potrzeba:
Do przeprowadzenia diagnostyki potrzebujemy:
KLUCZYK do stacyjki lub, w wersji hardcorowej, kawał (2-3m) drutu dwużyłowego (np. od głośników).

2. Jak to działa.
Zaczynając od początku - po podłączeniu akumulatora do naszego samochodu, sterownik wykonuje procedurę tzw. selftestu, sprawdza podzespoły które może sprawdzić czyli m. in:
- Pamięc EPROM (suma kontrolna) - która stanowi podstawę inteligencji sterownika;)
- pozycjonowanie silnikiem krokowym przepustnicy oraz wskazania potencjometru (który daje pojęcie w jakiej pozycji znajduje sie przepustnica)
- sonde lambda (czy jest)
- czujnik temperatury itd.
W przypadku kiedy jakiś punkt testu wykaże, że jakaś część jest uszkodzona, sterownik podejmuje decyzje czy silnik można uruchomić bez uszkodzenia czy też nie (w końcu to on podaje mieszankę). Prawie każda usterka zapisywana jest w pamięci tzw. ulotnej RAM (więc można ją skasować) i można ją odczytać za pomocą kodów. Usterki które są poważne sygnalizowane są przez to iż po przekręceniu kluczyka zapala się lampka "check engine" (coś co skrótowo będę oznaczał jako "K") czyli pomarańczowy symbol "tranzystora" jak to mówią znawcy elektroniki ;). Po zapłonie lampka po kilku sekundach gaśnie. Czasami może zapalić się ona zapalić w trakcie jazdy co oznacza, że są problemy... ale jakie?

3. Odczyt kodów.
Do odczytania kodów potrzebujemy zlokalizować dwie kontrolki: STOP który pali sie na czerwono i kontrolka "K". To dwie kontrolki które będą nas interesowały w dalszym działaniu.
Po przekręceniu kluczyka w stacyjce, zapala sie STOP po dalszym przekręniu (drugi raz) STOP gaśnie i uruchamiamy silnik. Do naszych celów potrzebujemy moment w którym stop gaśnie ale nie uruchamiamy silnika (nie załącza sie rozrusznik). Właśnie w tym momencie zaczynamy liczyć 121 122 123 ... dokładnie 3 sekundy. Po puszczeniu kluczyka patrzymy się na "K" powinna błysnąć raz długo i dwa razy krótko.. co oznacza że sterownik wszedł w stan wyświetlania kodów uszkodzeń. W zapisie kod taki zapisujemy jako 1-2.
Po powtórzeniu opisanej powyżej czynności pojawia sie kolejny kod, może to być kod usterki jak i również kod zakończenie procedury. Kod błyskowy w naszych maszynkach ma zawsze formę dłuższych błysków oznaczających pierwszą cyfrę w kodzie i krótszych oznaczającą drugą cyfrę.
Opcjonalnie można jeszcze użyć zwykłego kabla dwu żyłowego i jeden podłączyć pod masę a drugi pod jeden z pinów (jeden lub drugi ustal doświadczalnie) na drugim końcu zewrzeć oba kabelki i ... liczyć tak samo.
Po odczycie wszystkich kodów usterek czas zobaczyć co boli ;)

4. Co te kody oznaczają i co z tym zrobić.
Ponieważ w moim przypadku układ wtryskowy to mono-motronic ograniczę sie do omówienia kodów które występują w tym rodzaju sterowania pracą silnika. Część z tych kodów ujrzałem w eksploatacji więc są "pewne" i posegregowane w/g miejsca uszkodzenia.

Więc od początku:
1-2
Początek procedury

Blok wtryskiwacza:
1-3
Czujnik temperatury powietrza lub jego przewód, znajduje sie pod pokrywką połączoną z filtrem powietrza koło dyszy wtrysku. Prawdopodobnie przeczyść styki złącza "elektrosilem", lub wymiana.
2-1 Czujnik położenia przepustnicy. Najczęstrzym uszkodzeniem jest wytarcie lub rysa na jednej ze ścieżek opornika co owocuje tym, że sterownik nie wie w jakim dokładnie połozeniu znajduje sie przepustnica. W tym przypadku da sie uruchomić silnik i nim jeździć. Prawdopodobnie przy uszkodzeniu obu ścieżek silnik nie da się uruchomić. Przy takim uszkodzeniu konieczna jest wymiana całego potencjometru z korpusem, ze względu na kłopotliwą (ale nie niemozliwą) regulację położenia potencjometru. Osobiście wymieniłem sam bez korpusu, bo nie miałem torx'ów, na potencjometr z VW w którym był podobny układ wtrysku. Kolor "potencjometru" też był inny... więc dziw, że chodzi.
2-2 Mikro-wyłącznik fazy hamowania silnikiem lub jego przewód. W tym przypadku najczęściej będzie to zabrudzenie przełącznika. Trzeba wykręcić silnik krokowy, który pozycjonuje nam przepustnice (np. działa jak tzw. "ssanie" ). Znajduje sie on pod mieszkiem gumowym, najlepiej wyczyścić to "elektrosilem". Ten element w brew pozorom jest ważny gdyż po założenia akumulatora sterownik szuka za pomocą silnika "krokowego" gdzie jest położenie minimalne przepustnicy oraz w trakcie jazdy odcina nam wtrysk paliwa redukując spalanie.
5-1 Sonda lambda lub przewód. Pojawia się czasem jako zapalenie się "K" w trakcie dłuższej jazdy ze stałą prędkością. Objawia się czasem jako problemy z zapłonem podczas używania instalacji gazowo i/lub paliwowej. Podczas jazdy po mieście raczej nie zauważysz różnicy, samochód może troszkę więcej palić. Po wykryciu uszkodzenia sondy lambda sterownik odcina ją i przechodzi w program w którym nie koryguje składu mieszanki tylko posługuje sie zapisanym w EPROM-e ustawieniami (tzw. mapa drogowa) Koszt wymiany znaczny, wymianę można wykonać samemu.
5-2 Brak możliwości regulacji mieszanki. Prawdopodobnie sonda lambda siada.
3-1 oraz 3-2 Autoregulacja mieszanki poza zakresem dopuszczalnym. Mieszanka jest zbyt uboga lub za bogata do zadanych parametrów. Sterownik oczekuje, że jak doda paliwa to mieszanka będzie bogatsza a tu wychodzi mu ze jest na odwrót... więc klops. Prawdopodobnie masz rozszczelniony układ pokrywy nakładanej na korpus wtrysku, łapie powietrze i brudzi silnik paliwem.

Korpus silnika oraz reszta śmieci
1-4
Czujnik temperatury silnika (to nie ten co pokazuje nam temperature silnika) Wykręcić, wymienić, no i chyba jeszcze odpowietrzyć.
5-3 Nieprawidłowe napięcie akumulatora. Wymienić
5-4 Błąd sterownika. Wymienić.

No i na koniec
1-1
Czyli zakończenie procedury odczytu błysków.

Wymiana komputera sterowania wtryskiem

Czasami na forum pojawia się temat dotyczący podmianki sterownika o innym numerze, od innego typu samochodu, pojemności itp. Taką podmianę nie polecam ze względu na sposób działania sterownika podczas wystartowania silnika - skąd on ma biedny wiedzieć że znalazł sie w samochodzie o innej pojemności, wadze, z inną sondą lambda. Ogólnie dany typ sondy i jej zachowanie zanim nagrzeje się do temperatury działania jest zapisany w programie co oznacza, że zastosowanie podróby jest NIE możliwe, np. w moim przypadku sonda była "odwrotna" do tzw. uniwersalnych więc za chiny ludowe nie chciał mi sterownik chodzić z chińszczyzną.

 
Okno towarzyskie
Latest Message: 4 months ago
  • LeLion : Hi everyone, this is a test
  • eloisefunksg : Fantastic Web site, Maintain the excellent job. Thanks a lot!
  • pajgi : Mógłbym prosić o uaktualnienie zdjęć do artykułu o wymianie rozrusznika, ponieważ obecnie zdjęcia są nieaktywne?
  • About : «link» Buy Xenical (orlistat) slimming pills online in the USA. Buy Xenical weight loss pills to lose up to 10% of your body weight in one year with a free online
  • Profil309 : działa
  • Zofran : «link» «link» - pamelor - nortriptyline - online/ «link» «link» - ondansetron.blogspot.com/
  • Roberto : Widzę, że bardzo pomocne to okno towarzyskie...
  • Pawełek : Witam. Szukam belki przedniej (sanek) do peugeota 309 1991r 1.4 TU . Jeśli ktoś ma taką część na zbyciu to proszę o kontakt: «email» Pozdrawiam.
  • Jerry 78 : Test drugi
  • Jerry_78 : Test

Only registered users are allowed to post